Bruxelles officielle hjemmeside

Restaurant La Quincaillerie

SCA's hovedsæde

Tur til Bruxelles

Det var 5 forventningsfulde medarbejdere, som mødtes ved personaleindgangen klokken 6:30 fredag morgen den 10. marts. I anledning af 2 Eurobest priser til Grenaa, var vi valgt til at repræsenterer SCA Grenaa ved  ”Presidential Eurobest Award Ceremony” i Bruxelles, Belgien. Med taxa kørte vi til lufthavnen, hvor Fabrikschef Mogens Juul tilsluttede sig selskabet. Afgangen fra Tirstrup til København var forsinket, så vi måtte småløbe gennem terminalbygningen i kastrup for at nå vores fly til Bruxelles. Da vi var landet i Zaventem lufthavn i Bruxelles, og skulle have udleveret vores bagage, viste det sig at kufferterne ikke var nået at komme med vores fly til Bruxelles, men vi ville få dem bragt til vores hotel så snart de dukkede op, så vi måtte køre til hotellet uden bagagen.

Gode råd var dyre. Det tøj vi skulle have på til ceremonien og festmiddagen lå jo i kufferterne, og vi kunne først forvente at få bagagen leveret til hotellet efter middagen var startet (bagagen kom faktisk først til hotellet kl. 19:45). Så der blev ringet hjem til Danmark, og heldigvis var der en forsikring der dækkede netop sådan en situation. Vi skulle ud i byen og købe 6 jakkesæt, skjorter og slips, så vi kunne se præsentable ud til festen. Lige over for Hotellet lå en lille herre-ekviperingshandler ”Alfredo” og han ville i hvert fald meget gerne handle med danskere. Her blev der købt ind, og selv om benklæderne skulle lægges op, fik vi lovning på at alt var klar til klokken 17.00, så vores fest aften så ud til at være reddet.

Vi havde ellers besluttet at vi skulle have lidt at spise inden det officielle program startede kl. 14:00, men på grund af postyret med bagagen, blev der ikke tid til det. Kl. 14:00 var der afgang fra hotellet for en guidet sightseeing tur rundt i Bruxelles. Bruxelles er jo præget af de mange EU institutioner og vi så de fleste på vores by rundfart. Desværre er Bruxelles også præget af en manglende sans for byplanlægning. Nye bygninger i glas og stål skyder op på må og få ved siden af gamle momentane bygninger. Byen har altid været centrum for handel og industri, og den deraf følgende velstand har sat sit tydelige spor på arkitekturen.

Mange flotte bygningsværker kom vi forbi, også kongeslottet så vi, hvor indgangspartiet til slottet var prydet med 2 store løver.  I nærheden af slottet ligger også det japanske tårn og den Kinesiske pavillon opført af Kong Leopold II, og et stort drivhus ”Laeken drivhuset”, som er åbent èn gang om året for besøgende. Turen gik videre forbi Heysel Stadion, som efter den tragiske ulykke, nu er bygget helt om. Kun det gamle indgangsparti er bevaret. I samme område blev der i 1958 afholdt verdensudstilling ”Expo 58” Den første verdensudstilling efter krigen, og udstillingen blev besøgt af 42 millioner mennesker i de 6 måneder udstillingen var åben. Vartegnet for udstillingen står endnu. ”Atomium” et 100 meter højt bygningsværk som symboliserer den nye atomalder. Bygningen er en model af et metalkrystal og består af 9 forbundne kugler på hver 18 meter i diameter som hver vejer 2400 tons. Kuglerne har en indbyrdes afstand på 28 m. Vartegnet er netop genåbnet efter en omfattende restaurering til 24 mil. €

Rundfarten i byen blev afsluttet med en gåtur. Her så vi den berømte statue ”Manneken-Pis” og rådhustorvet ”Grand-Place”, en stor plads omkranset af høje bygningsværker med utrolige flotte facader med tårne gesimser og udsmykninger. Herfra gik turen af smalle gader til ”Galeries Saint-Hubert” en overdækket gade med meget eksklusive forretninger.

Med bus gik det tilbage til vores Hotel ”Le Plaza”. Et fornemt 5 stjernet hotel bygget i 1930 med et fantastisk interiør af marmor stuk, paneler og dekorerede lofter, så man følte sig hensat til Versailles slottet. Mens vi havde været på sightseeing havde Mogens Juul hentet tøjet hos skrædderen, og vi mødte ham oppe på hotelværelset i bar mave og sved på panden i fuld gang med strygejernet og 6 krøllede skjorter. Der var ikke langt tid til vi skulle møde til cocktail i ”Theatre Plaza”, og middagen i forbindelse med Eurobest prisuddelingen, så hurtig i tøjet og af sted.

Der var repræsentanter fra fabrikker fra 9 forskellige europæiske lande, og der var dækket festligt op ved runde borde i den flotte teatersal. Vi fik plads ved bord 6, sammen med nogle tyskere. Vi blev budt velkommen af John Williams, President, som i sin tale fortalte om ideen bag Eurobest, som har kørt nu i 10 år, og derefter fik Per Arfvidsson, VP. Technology ordet og fortalte, at Eurobest programmet vil blive opgraderet i 2006, og der vil ske omfattende ændringer fra 2007. Han ønskede alle tillykke med de fremragende resultater der var opnået, og udtrykte stor respekt for det arbejde der blev gjort. Derefter gik man over til selve prisoverrækkelsen, som blev indledt med et lyd og videoshow, hvor de forskellige kategorier og nominerede til Eurobest priserne blev vist på storskærm. John Williams gik rundt ved bordene og ønskede tillykke med de gode resultater og overrakte diplomerne til de forskellige teams. De 6 vindende teams blev kaldt op på scenen og hyldet. Også Catherine Adam, som havde stået for at arrangere hele Eurobest arrangementet blev hyldet, og fik overrakt en gave af John Williams. Middagen bestod af en 3 retters menu, med kaffe og små kager til afslutning og arrangementet sluttede ved 23 tiden, og der var herefter mulighed for at kigge lidt på nattelivet i Bruxelles.

Lørdag morgen var der en overdådig anretning til morgenmad, og efter morgenmaden pakkede vi og checkede ud fra hotellet. Kl. 9:30 var der arrangeret et besøg på bryggeriet ”Cantillon”. Vi havde nok forventet, at vi skulle ud på et moderne ølbryggeri, men det var nærmest et museum, hvor alt var uforandret siden bryggeriet blev grundlagt år 1900. En ung kvindelig guide førte os rundt i bryggeriet og fortalte udførligt om selve processen i kunsten at brygge øl. Efter en times tid var det tid for besøgets højdepunkt, nemlig prøvesmagningen af varerne, men hold da op for en skuffelse, det var nærmest udrikkeligt. Det faldt slet ikke i vores smag. Heldigvis skulle vi herfra videre til frokost på en fin restaurant i Bruxelles ”La Quincaillerie”, og vi skyndte os at bestille et stort glas Carlsberg øl og fik skyllet den grimme smag væk. En dejlig frokost blev spist i et særpræget lokale. Rummet var omkranset af en smal jernbalkon, hvor der også var anbragt små restaurantborde. Langs væggene var reoler med små og store skuffer. Vi blev enige om at lokalet måske var et tidligere apotek eller købmands-forretning.

Efter frokosten blev vi kørt med bus til lufthavnen, og vi kom forbi SCA’s nye hovedsæde, som ligger i et nyt kontor-område tæt ved lufthavnen. Vi fandt SAS skranken og fik ordnet billetterne og afleveret bagagen. Da vi fortalte om uheldet med kufferterne, blev vores bagage mærket med røde sedler ”1. prioritet”, så nu var vi helt sikre på at de kom til Tirstrup. Der var god tid i lufthavnen, så der blev handlet lidt ind i butikkerne. Kl. 17:20 fløj vi til København, hvor vi nåede og få en sodavand og et par pølser inden det gik videre mod Tirstrup. Kl 20:50 landede vi i lufthavnen og så var det jo bare og få fat i bagagen og komme til Grenaa. Da bagagen begyndte at rulle frem på båndet, spejdede vi spændte efter kufferterne, og ja der kom de 3 første med de tydelige røde prioritetsmærker, men så kom der heller ikke flere. Der manglede 3 kufferter og nogle af de andre passagerer manglede også bagage. Det var det sidste fly fra København, så vi kunne ikke gøre mere. Efter nogle begivenhedsrige dage i det store udland, sagde vi farvel og tak til Mogens Juul for behageligt selskab, og mens Mogens fandt sin bil i lufthavnen, tog vi andre en taxa tilbage til SCA Grenaa.

Efterskrift:  De manglende kufferter blev leveret til rette ejermænd i løbet af søndagen.