Skibets officielle hjemmeside

SCA's hovedsæde

Eurobest i Göteborg

Vækkeuret ringede som bestilt kl. 05:00 til en ny arbejdsdag, men onsdag den 20. juni var for 16 medarbejdere på SCA i Grenaa ikke en helt almindelig arbejdsdag. Vi var de heldige fra papafdelingen, som var valgt til at deltage i Nordic Region Eurobest Award Ceremony 2006 i Göteborg. Vi mødtes ved SCA’s parkeringsplads , og efter Arne og Peter havde holdt mandtal og sikret sig alle var mødt frem, var der afgang kl. 06:00 med bus til Frederikshavn, hvor vi skulle sejle med hurtig-færgen kl. 10:00 til Göteborg. På motorvejen ved Randers, blev der holdt ind på en rasteplads. Kantinen havde sørget for morgenmad til alle. Rundstykker, kaffe, og basser blev nydt inden turen fortsatte mod Frederikshavn og færgen. Sejlturen varede 2 timer med Stena Express, og vejret viste sig fra sin gode side, så sejlturen blev nydt i fulde drag.

Indsejlingen gennem skærgården ind til Göteborg havn var en oplevelse, men imponerende var det også at se Nordens største havn med de mange skibe, containerkraner og skibsværfter. Bolig-byggerier i havne området var også i fuld gang. Den samme udvikling er jo også i gang i danske havne. Göteborg er Sveriges næststørste by med ca. 480.000 indbyggere. Byen blev anlagt af Gustav II Adolf, og blev købstad i 1621. Skandinaviens mest kendte industrikoncerner som Volvo, SKF, ESAB og Hasselblad har hovedkvarter her. Ved Stena Line’s terminal ventede 2 taxier, som kørte os til  Elite Park Avenue Hotel- et 4 stjernet hotel, hvor vi fik anvist vores værelser. Derefter var der frokost. Vi fandt et hyggeligt sted længere nede af gaden ”Joe Farelli’s”. Restauranten var en blanding af amerikansk og italiensk både i stil og menuer.

Efter frokosten gik vi tilbage til hotellet, for at gøre os klar til middagen om aftenen, og i hotellets dør blev vi modtaget af Lotta Magnusson, som var den ansvarlige for hele Eurobest arrangementet. Vi mødtes alle i lobbyen kl. 17:30, hvor også direktør Torben Therkelsen og vores vært Nordisk produktionsdirektør Hannu Aejmelaeus , samt de øvrige deltagere fra Finland og Estland var ankommet. I bus blev vi kørt til havnen, hvor en udflugts-båd lå og ventede på os, for at sejle os ud til en lille ø i skærgården, Björkø hvor middagen og ceremonien skulle foregå. I kahytten blev vi budt velkommen af Wim van Lokhorst, som var vores guide på sejlturen, og vi blev budt på en let fiskeanretning.

Turen startede med en lille sejltur rundt i havnen, hvor vi så Ostindienfareren” Götheborg”. Skibet er bygget som en kopi af det sejlskib som forliste kun 900 meter fra hjemhavnen den 12. September 1745. Den 2. Oktober 2005 sejlede skibet på en næsten 2 år lang sørejse til Kina med en besætning på 80 mand. Skibet ankom til Göteborg havn igen den 9. Juni 2007, hvor 200.000 begejstrede svenskere modtog skibet. På sejlturen ud til Björkø kom vi forbi et utal af skær og småøer med små havne og skønne træhuse, selvfølgelig malet ”svenskrød”. Et blankt hav og et pragtfuldt sommervejr, havde fået rigtig mange sejlbåde og motorbåde  på vandet. Da vi ankom til restauranten ”Seaside” på Björkø blev vi mødt med guitar musik og sang, og blev budt velkommen af  SCA Packaging Nordics øverste chef, Wim van Lokhorst. Middagen bestod af en stor tallerken med alt godt fra havet, og østers serveret af en tjener som gik rundt ved bordene, med et godt tag på at åbne skaldyret. At bevare så meget som muligt af den saft, der ligger i skallen, kræver øvelse og helst også hjælp af en rigtig østerskniv Man tygger ikke en østers. Den sluges hel, og ikke alle havde lyst til at prøve spisen. Desserten var is med jordbær, og der blev serveret kaffe med en lille èn til.

Hannu Aejmelaeus forestod prisoverrækkelsen. Det var det 11. år for Eurobest programmet, og kun 3 maskiner var nomineret inden for den Nordiske region. De kommer fra Danmark, Estland og Finland. 1. award og guldmedalje til BM4 SCA Grenaa. 2. award og sølvmedalje Tampere Finland, og 3. award og bronzemedalje til Tallinn Estland. I sin tale roste Hannu resultaterne, der var opnået, og især resultaterne fra Grenaa havde forbavset og imponeret SCA-ledelsen. Også Lotta Magnusson som arrangerede  Eurobest turen, fik tak og ros for sit arbejde. Foruden medaljerne fik hver en gave- en mp4 afspiller. Herefter var der hyggelig samvær.

En bus ventede for at køre os tilbage til Hotellet. En bilfærge sejlede os til fastlandet. Køreturen bragte os bl.a. forbi Volvo bilfabrikken, hvis fabrikshaller lå tæt ved vejen og fyldte godt i landskabet. Vel tilbage på hotellet, afsluttede vi en begivenhedsfuld dag i baren med en enkelt rød sodavand inden det var tid til at sige godnat. Tidlig næste morgen mødtes vi til morgenmad. Klokken 08:15 tjekkede vi ud fra hotellet, og kørte til havnen, hvor færgen afgik kl. 09:30, og denne gang var det ikke med Stena Line’s hurtigfærge, så ankomst efter en lidt længere sejltur til Frederikshavn kl. 12:45. Her ventede bussen og turen gik atter tilbage mod Grenaa, hvor vi ankom ved 15 tiden, godt  trætte efter en lang og varm bustur. Med mange indtryk fra en dejlig Sveriges-tur, var det tid til at sige farvel og tak til Peter og Arne for hyggeligt selskab, og et meget vellykket Eurobest arrangement i Göteborg.